Kniha byla až dosud totiž pro Kunderu atypická v tom smyslu, že se tam vůbec poprvé a zatím i naposledy věnoval zhruba na jedné straně populární hudbě, tedy oblasti, která je mu jako expertovi na klasiku a folklór téměř úplně cizí. Důvodem proto byl Karel Gott a jeho "cvičná emigrace" po okupaci Československa v roce 1968.
Karel Gott byl totiž Kunderou uveden jako exemplární příklad „idiota hudby“, když podle něj ho prezident Husák žádal, aby se vrátil zpět z emigrace. /Před asi 20 roky začal Kundera v cizích vydáních uvádět místo Gotta alias Karel Klos./
V původních vydáních Kundera píše, že „Husák byl zděšen. A hned mu psal do Frankfurtu (bylo to v srpnu 1972) osobní dopis. Cituju z něho doslova a nic si nevymýšlím: Milý Karle, my se nad vás nezlobíme Vraťte se, prosím vás zpátky, uděláme pro vás všechno, co si budete přát. My pomůžeme vám, vy pomůžete nám...
Přemýšlejte o tom, prosím, chvíli: Husák nechal bez mrknutí oka odejít do emigrace lékaře, vědce, astronomy, sportovce, režiséry, kameramany, dělníky, inženýry, architekty, historiky, novináře, spisovatele, malíře, ale nemohl snést pomyšlení, že by zemi opustil Karel Gott. Protože Karel Gott reprezentoval hudbu bez paměti, tu hudbu, v níž jsou navždy pohřbeny kosti z Beethovena i z Ellingtona, prach z Palestriny i z Schönberga."
To ovšem nyní padlo, když v aktuálním vydání je už tato pasáž vynechána, když třeba Jaromír Slomek v Týdnu uvádí: "Proč? Bál se snad eventuální Gottovy žaloby?" To jistě ne, ale spíš Kunderovi konečně došlo, že všechno bylo trošku jinak, a že ani rokenrol či populární hudba vůbec se nemusí úplně zavrhovat. Kdoví, třeba k tomu přispěl i článek na tomto blogu v roce 2014 https://sestak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=417459 Navíc si možná Kundera přečetl i tu zdánlivou kuriozitu, že Karel Gott po celou kariéru přispíval k tomu, aby měli klid ke své práci nejen pracující v Československu a v Sovětském svazu a dalších lido demo, ale taky v západním Německu! více tady
Karel Gott už tedy bude mít v tomto smyslu klid aspoň na domácí půdě, a aby byl vánoční dárek kompletní, tak zbývá už jen to, aby vše Milan Kundera objasnil i v Německu. Protože když tam Karel Gott vydal před třemi léty svou skvělou autobiografii /recenze viz předchozí odkaz zde/, jedna z prvních otázek na tiskovce se týkala pochopitelně toho, co Karel Gott říká na to, že ho Kundera označil za idiota hudby.